محمد جواد لیاقت دار
گروه علوم تربیتیتحصیلات
دکتری، علوم تربیتی (برنامهریزی درسی- آموزش و پرورش تطبیقی)؛ دانشگاه مِرداک، استرالیا.
فوق لیسانس، برنامهریزی درسی- تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت (تعلیم و تربیت اسلامی)؛ دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
لیسانس، مدیریت و برنامهریزی آموزشی؛ دانشگاه اصفهان، ایران.
زمینه های تحقیقاتی مورد علاقه
آموزش کارآفرینی، آموزش و پرورش تطبیقی، تدریس و یادگیری، تربیت حرفهای معلمان، تحلیل محتوای کتاب های درسی، شادمانی، آموزش عالی، آموزش ریاضی، آموزش علوم، آموزش پیش دبستانی و ابتدایی، آموزش زبان دوم، آموزش پزشکی، فلسفه آموزش و پرورش، و تعلیم و تربیت اسلامی.
سوابق تدریس
آموزش در موسسات مختلف آموزشی و دبیرستان های آموزش و پرورش به مدت 8 سال از سال 1359.
تدریس در موسسات آموزش عالی از جمله دانشگاه ها و مراکز تربیت معلم و دانشگاه آزاد خمینی شهر و دانشگاه آزاد اصفهان به صورت پاره وقت تا سال 1388.
و تدریس در دانشگاه اصفهان به صورت تمام وقت از سال 1370 تا کنون
انتشارات
- Abedi, M. R., Liaghatdar, M. J., & Mirshah-Jafari, S. E. (2005). Happiness Skills in Iranian Students of Isfahan University. Pakistan Journal of Psychological Research, 20(3-4), 113-119.
- Ansari, M, Nasrabadi, H. A., Liaghatdar, M. J., & Bagheri, Kh. (2012). A Reflection on the Aesthetic Experience and Its Affection in Moral Education. Journal of Studies in Education, 2(4), 142- 152.
- Ashoorion, V., Liaghatdar, M. J., & Adibi, P. (2012). What Variables Can Influence Clinical Reasoning?. Journal of Research in Medical Sciences: The Official Journal of Isfahan University of Medical Sciences, 17(12), 1170–1175.
- Bagherianfar, M., Liaghatdar, M. J., Javadipour, M., & Jafari, M. (2017). The Effect of Addiction to Mobile Messenger Software on Mental Health among Physical Education Students. Journal of Fundamentals of Mental Health, 19(5), 374-383.
- Bahreini-Boroujeni, M., Mirshah-Jafari, S. E., & Liaghatdar, M. J. (2014). Investigating the Degree of Observing Scientific Principles in Developing the Content of the Course "Thought and Research" in the 6th Grade Primary School. New Educational Approaches, 9(2), 1-26.
- Ghasempour, A., Liaghatdar, M. J., & Mirshah-Jafari, S. E. (2011). The Internationalization of Higher Education: An Effective Approach for Iran Higher Education. Higher Education Studies, 1(2), 35- 40.
- Hadian, M., & Liaghatdar, M. J. (2015). The Metacognitive Teaching and Content Analysis of High School Third Grade Biology Book in 2014- 2015. Walia Journal, 31(4), 126- 133.
- Isanejad, O., Heidary, M. S., & Liaghatdar, M. J. (2012). Early Maladaptive Schemes and Academic Anxiety. World Applied Sciences Journal, 18(1), 107–112.
- Liaghatdar, M. J. (2000). The Professional Education of Middle School Teachers in Iran: Programmatic Issues and Solutions. Asia-Pacific Journal of Teacher Education & Development, 3(2), 77- 107.
- Liaghatdar, M. J., & Mohammadzade, S. (2014). Motivation: An Important Factor in Effective Foreign Language Teaching in Iran. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 4(8), 1114- 1124.
- Liaghatdar, M. J., Ashoorion, V., & Avizhgan, M. (2016). Compare The Educational Achievement Of Medical Students With Different Circadian Rhythms in Difficult Courses of Basic Sciences. Advanced Biomedical Research, 5, 58.
- Liaghatdar, M. J., Mirshah-Jafari, S. E., Abedi, M. R., & Samiee, F. (2008). Reliability and validity of the Oxford Happiness Inventory among University Student in Iran. Spanish Journal of Psychology, 11(1), 310- 313.
- Liaghatdar, M. J., Samiee, F., Sadeghian, A., Shafaie, Sh., Alikhani, M., & Hashemi, B. V. (2012). A Study of the Effects of Educational and Administrative-Organizational Factors on the Student's Work Commitment. Higher Education Studies, 2(1), 45-50.
- Liaghatdar, M. J., Soltani, A., & Abedi, A. (2011). A Validity Study of Attitudes toward Science Scale among Iranian Secondary School Students. International Education Studies, 4, 36- 46.
- Liaghatdar, M. J., Soltani, A., Shojaei, R., & Siadat, A. (2012). A Study of Current and Desired State of Physics Education in Iranian Female Secondary Schools. International Education Studies, 5(1), 50–56.
- Liaghatdar, M. J., Yamani, N., & Mohseni, F. (2009). Cultural Foundations of the Society and Student’s Ability for Establishing EFL Teaching in Iranian Primary Schools. Journal of Applied Sciences, 9(18), 3385–3390.
- Mahdian, M., Liaghatdar, M.J., & Oreyzi, H. R. (2017). The Effect of Van Hiele Theory-Based Teaching Educational Package on Achievement Goal Orientation of Student Teachers. Canadian Centre of Science and Education, 9(1), 93- 105.
- Mahmoudi, S., Mirshah-Jafari, S. E., Nasrabadi, H. A., & Liaghatdar, M. J. (2012). Holistic Education: An Approach for 21 Century. International Education Studies, 5(3), 178–186.
- Mohammadzade, S., Liaghatdar, M. J., & Abedi, M. R. (2014). Scientific-Educational and Economic Opportunities of Effective English Teaching. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 4(8), 1071- 1087.
- Nikneshan, Sh., Liaghatdar, M. J., & Pakseresht, M. (2014). Notes on the Effects of Nationalism in the History of Curriculum with an Emphasis on Iran. Journal of Education and Practice, 5, 95-102.
- Rahimi, A., Madani-Borujeni, S. A., Nasr-Isfahani, A. R., & Liaghatdar, M. J. (2010). Curriculum Mapping: A Strategy for Effective Participation of Faculty Members in Curriculum Development. Procedia - Social and Behavioural Sciences, 9, 2069–2073.
- Rahmanpour, M., Liaghatdar, M. J., Sharifian, F., & Rezaee, M. (2016). Evaluating Current Status of MA Educational Technology Curriculum in Iran from Viewpoint of Experts and Professors in Order to Offering a Desirable Curriculum. International Education Studies, 9(9), 120.
- Valipour-Khajeghyasi, R., Liaghatdar, M. J., Nili, M. R., & Shirazi, M. (2021). Ranking the Soft Skills of the Dental Profession Based on the Importance in Job Performance: A Mixed Method Study in Isfahan and Mazandaran Universities of Medical Sciences. Dental Research Journal, 18, 24.
- Yamani, N., Liaghatdar, M. J., Adabi, P., & Ghangiz, T. (2009). Professional Behaviour among Internal Medicine and Surgery Interns: A Professionalism Assessment. Journal of Medical Education, 13(1), 63-73.
- Zare’ei, M., Nasr-Isfahani, A. R., Mirshah-Jafari, S. E., & Liaghatdar, M. J. (2016). Elaborating the Purpose and Content of Professional Development Plan for Preschool Teachers. Educational Research Review, 11, 1463-1472.
مقالات فارسی
- ابراهیمی هرستانی، اصغر؛ مهرام، بهروز؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1394). واکاوی برنامه درسی مغفول برای تربیت جنسی دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی تحصیلی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 12(44)، 26-40.
- ادیب منش، مرزبان؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ نصر، احمدرضا. (1397). تبیین ابعاد و مؤلفههای برنامه درسی معنوی براساس منابع و متون مرتبط با آن. فصلنامه علمی تربیت اسلامی، 13(27)، 84-61.
- ادیب منش، مرزبان؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ نصراصفهانی، احمد رضا. (1396). بررسی توان اجرایی برنامه درسی معنوی در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه مدیران و استادان. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 25(36)، 101-134.
- ادیبمنش، مرزبان؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ نصراصفهان، احمدرضا. (1396). بررسی میزان دانش، نگرش و مهارت مدرسان و مدیران و امکانات موجود در اجرای برنامه درسی معنوی (مورد مطالعه: دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان). دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 8(16)، 89-118.
- اعتمادیزاده، هدایت الله؛ نصراصفهانی، احمدرضا؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1388). نگاهی کلی به برنامه درسی میانرشتهای. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 1(3)، 19-53.
- اعتمادیزاده، هدایتالله؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ نصراصفهانی، احمدرضا؛ موسیپور، نعمت الله. (1390). تأملی بر پژوهش میانرشتهای در آموزش عالی. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 3(2)، 15-50.
- انصاری، مریم؛ بختیار نصرآبادی، حسنعلی؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ باقری، خسرو. (1393). تحلیلی بر نظریه تجربه زیباییشناسی جان دیویی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 11(41)، 51-62.
- بحرینی بروجنی، مجید؛ نصراصفهانی، احمدرضا؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ سپهری بروجنی، کبری؛ مقدسی بروجنی، فاطمه. (1394). بررسی میزان رعایت اصول علمی قصدشده مربوط به عنصر ارزشیابی در درس تفکر و پژوهش پایۀ ششم ابتدایی. نوآوری های آموزشی، 14(3)، 22-36.
- بدیعیان گورتی، راضیه؛ میرشاه جعفری، سید ابراهیم؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1390). الگوی روابط انسانی عزتمدار با تأکید بر سیره امام حسین(ع). فصلنامه علمی تربیت اسلامی، 6(13)، 7-24.
- بدیعیان گورتی، راضیه؛ میرشاه جعفری، سید ابراهیم؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1388). خردورزی و شیوه های خردپروری در سیرة امام حسین (ع) با تأکید بر واقعه عاشورا. فصلنامه علمی تربیت اسلامی، 4(9)، 9-23.
- بیبی عشرت زمانی، ناهید؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ محمدی، امین؛ ببری، حسن. (1392). مقایسه میزان خودکارآمدی مدرسان و دانشجویان مراکز تربیت معلم در به کارگیری فناوری اینترنت و عوامل موثر برآن. فناوری آموزش، 7(3)، 159-173.
- بیرمیپور، علی؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ شریف، مصطفی. (1387). بررسی میزان کارآمدی فرایندهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی برنامه درسی زبان انگلیسی مقطع متوسطه شهر شیراز. اندیشه های نوین تربیتی، 4(4)، 73-94.
- بیرمیپور، علی؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1388). بررسی کیفیت تدریس درس ریاضی پایه چهارم دبستان شهر اصفهان به منظور ارائه راهکار هایی برای بهبود عملکرد دانش آموزان در آزمون بین المللی تیمز. تعلیم و تربیت، 100، 49-68.
- تصدیقی، فروغ؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ عابدی، لطفعلی. (1397). مطالعة تطبیقی برنامهدرسی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی در ایران و کشور های منتخب آسیایی- اقیانوسیه. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 15(59)، 18-45.
- تقیه، نرجس خاتون؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ زمانی، بیبی عشرت. (1400). بررسی صلاحیت های حرفهای معلمان درس مهارت های زندگی در مقطع متوسطه بر اساس رویکرد ارزشیابی دانش آموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۴ (۶)،۴۳۰-۴۲۱.
- تقیه، نرجسخاتون؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ زمانی، بیبی عشرت. (1398). بررسی کیفیت برنامة درسی مهارت های زندگی در دورة متوسطة اول از دیدگاه معلمان، ارائة راهکار های صاحبنظران و معلمان برای کیفیتبخشی به آن. رویکردهای نوین آموزشی، 14(1)، 67-82.
- جعفریهرندی، رضا؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1387). بررسی تطبیقی سیر تحول برنامه درسی آموزش علوم در جهان. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 6(2)، 41-66.
- جعفریهرندی، رضا؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1391). بررسی تطبیقی عنصر هدف در برنامهی درسی آموزش علوم ایران و چند کشور جهان. علوم تربیتی، 19(2)، 87-106.
- جعفریهرندی، رضا؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1388). بررسی تطبیقی برنامه درسی آموزش علوم در ایران و چند کشور جهان. اندیشه های نوین تربیتی، 5(2)، 145-193.
- حشمتیفر، لیلا؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ حاجحسینی، مرتضی. (1396). بررسی دیدگاه اعضای هیئت علمی و مدیران گروه ها در مورد راهاندازی رشته های علوم انسانی و چگونگی پذیرش دانشجو در پردیس های دانشگاهی (مطالعه موردی دانشگاه اصفهان). نامه آموزش عالی، 10(39)، 33-59.
- حشمتیفر، لیلا؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ عابدی، احمد. (1398). تأثیر بستة آموزش کارآفرینی مبتنی بر برنامة آموزشی دانشگاه ساسکاچئون بر روحیة کارآفرینی دانشآموزان: یک طرح ترکیبی لانهای همزمان. نوآوری های آموزشی، 18(3)، 83-104.
- حشمتیفر، لیلا؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ عابدی، احمد. (1400). فراتحلیل همبستههای روانشناختی کارآفرینی در ایران. مشاوره شغلی و سازمانی، 13(1)، 55-70.
- خورسندی طاسکوه, علی؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1387). ارتباطات بیندانشگاهی و نقش آن در گسترش همکاری های فرامرزی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 1(2)، 111-132.
- رحمانپور, محمد؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ شریفیان، فریدون؛ رضایی، مهران. (1397). بررسی وضعیت موجود برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی از دیدگاه دانشجویان. فناوری آموزش، 13(1)، 226-233.
- رحمانپور، محمد؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ افشار، ابراهیم. (1388). بررسی وضعیت توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در ایران و جهان. مجله علمی مدیریت فرهنگ سازمانی، 7(19)، 59-88.
- رحمانپور، محمد؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ افشار، ابراهیم. (1388). بررسی تطبیقی توسعه فنآوری اطلاعات در نظام های آموزش عالی جهان: با تأکید بر ایران. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی، 5(18)، 1-39.
- رحمانپور، محمد؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ افشار، ابراهیم. (1392). چالش های فرهنگی- اجتماعی و نیروی انسانی آموزش عالی ایران در بعد توسعه فنآوری اطلاعات همراه با بررسی تطبیقی توسعه این فنآوری در نظام های آموزش عالی جهان. فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات، 15(27)، 37-66.
- رحمانپور، محمد؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ افشار، ابراهیم. (1396). بررسی چالشهای فرهنگی- اجتماعی و منابع انسانی فراروی توسعه فناوری اطلاعات در آموزش عالی ایران از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 10(2)، 151-181.
- رحمانپور، محمد؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ شریفیان، فریدون. (1393). بررسی تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد رشته فنّاوری آموزشی ایران با چند کشور منتخب. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 4(6)، 155-184.
- رحمانپور، محمد؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ شریفیان، فریدون؛ رضایی، مهران. (۱۳۹۵). رویکرد های نظری و عملی به تکنولوژی آموزشی به همراه پیشنهاد برنامهی درسی مطلوب برای مقطع کارشناسی ارشد ایران. مجله پژوهش های برنامه درسی، ۶(۲)، ۱-۲۴.
- رضازاده، شکوفهسادات؛ نیلی، محمدرضا؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ چشمه سهرابی، مظفر. (۱۴۰۰). شناسایی و اعتبارسنجی فرایند ها و برونداد های برنامه درسی تفکر و سواد رسانهای از دیدگاه دبیران و دانش آموزان شهر اصفهان. مجله پژوهش های برنامه درسی، ۱۱(۱)، ۲۳۳-۲۶۳.
- روشن قیاس، پروین؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ زمانی، بیبی عشرت؛ شریفیان، فریدون. (1399). ارزیابی وضعیت عنصر محتوا در برنامه درسی اجرا شده دوره کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از منظر رویکرد یادگیری مادامالعمر. مطالعات برنامه درسی، 15(58)، 9-40.
- روشنقیاس، پروین؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ زمانی، بیبی عشرت؛ شریفیان, فریدون. (1400). ساخت و اعتبارسنجی مقیاس ارزیابی عناصر برنامه درسی براساس رویکرد یادگیری مادام العمر در آموزش عالی. علوم تربیتی، 28(1)، 43-66.
- زارعی، محمدحسین؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1396). تبیین رویکرد های یاددهی- یادگیری و ارزشیابی مناسب برای برنامة درسی رشد حرفهای مربیان پیشدبستانی. رویکرد های نوین آموزشی، 12(2)، 114-130.
- سبزوار، مریم؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ عابدی، احمد. (1394). مقایسه ابعاد مهارت های اجتماعی دانشآموزان ابتدایی مدارس غیردولتی بدون کیف و دولتی شهر اصفهان. رویکرد های نوین آموزشی، 10(1)، 105-120.
- سبزواری، مریم؛ عابدی، احمد؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1392). مقایسهی یادگیری اجتماعی- هیجانی و مهارت های اجتماعی دانشآموزان مدارس غیر دولتی بدونکیف و مدارس دولتی شهر اصفهان. علوم تربیتی، 20(1)، 171-188.
- سپهری، یعقوب؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ اسفیجانی، اعظم. (۱۴۰۰). رویکرد ها و روش های یاددهی و یادگیری در دانشگاه های نسل چهارم از منظر اعضای هیات علمی: مطالعه موردی کیفی. نشریه مطالعات آموزش و یادگیری، ۱۲(۲)، ۱۳۷-۱۶۱.
- سپهری، یعقوب؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ اسفیجانی، اعظم. (1400). شناسایی نشانگر های هدف های برنامه درسی دانشگاه نسل چهارم در آموزش عالی ایران. پژوهش های برنامه درسی، 11(2)، 101-125.
- سعادتمند، زهره؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ صادقیان، زهرا. (1391). نیازسنجی برنامه درسی دوره پیش دبستانی تحت نظر آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران و مربیان شهر اصفهان. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 9(35)، 132-145.
- سوختهزار، لیلا؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ شفعیی، محمد. (1391). بررسی پیامد های احتمالی آزمون نیمهمتمرکز دکترا از دیدگاه استادان دانشگاه اصفهان. پژوهش در نظام های آموزشی، 6(18)، 207-236.
- شادفر، حوریه؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ شریف، مصطفی. (1390). بررسی میزان انطباق برنامه درسی رشته مدیریت و برنامهریزی آموزشی با نیاز های دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ۱۷ (۴)، ۱۴۶-۱۲۳.
- شاهطالبی، سمیه؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ شریفیان، فریدون. (1395). شایستگی های مهارتی دانشآموختگان دکتری برنامه درسی ایران؛ بررسی دیدگاه صاحب نظران و متخصصان برنامهی درسی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 13(51)، 21-37.
- شجاعحیدری، مریم؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ میرشاه جعفری، سید ابراهیم؛ عیسی نژاد، امید. (۱۳۹۱). بررسی ویژگی های روایی، اعتبار و ساختار عاملی سیاهه هوش بهر هیجانی باران. فصلنامه روانشناسی، ۱۵(۳)، ۲۵۳.
- عابدینی علوی، حسین؛ نیلی احمدآبادی، محمدرضا؛ نیستانی، محمدرضا؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1400). تبیین اهداف برنامه درسی مبتنی بر تربیت معلم پژوهنده در دانشگاه فرهنگیان. فناوری آموزش، 15(2)، 395-408.
- عبدلی، افسانه؛ میرشاه جعفری، ابراهیم؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ زین الدینی، فاطمه. (1394). آسیبشناسی روشهای تدریس در فرایند یاددهی و یادگیری از دیدگاه دبیران و دانشآموزان دبیرستان های شهر اصفهان. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 12(47)، 117-132.
- عزیزی محمودآباد، مهران؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ عریضی، حمید رضا. (1399). بررسی اثربخشی آموزش بازنماییهای طرحوارهای بر توانایی حل مسائل غیرمعمولی ریاضی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 17(64)، 151-166.
- عزیزی محمودآباد، مهران؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ عریضی، حمیدرضا. (1398). اثربخشی آموزش مسائل حسابی تصویرمحور بر عملکرد حافظه فعال و کارآمدی پردازش دانش آموزان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(35)، 165-190.
- عزیزی محمودآباد، مهران؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ عریضی، حمیدرضا. (۱۳۹۸). بررسی اثربخشی آموزش بازنمایی های تصویری بر توانایی حل مسایل کلامی ریاضی دانش آموزان. مجله پژوهش های برنامه درسی، ۹(۲)، ۲۰۰-۲۲۴.
- عزیزی، سیدمحسن؛ مختاری، منصوره؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1393). ابعاد تربیت شهروندی در کتابهای دوره پیشدبستانی از دیدگاه مربیان این دوره. فصلنامه مطالعات ملی، 15(59)، 31-54.
- عسگری، سیده صدیقه؛ نصراصفهانی، احمدرضا؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ ریحانی، ابراهیم. (1399). نحوه معرفی جبر در کتاب های درسی ریاضی در دوره های مختلف تاریخی در ایران و ارتباط آن با چگونگی سازماندهی مبحث جبر در کتاب ریاضی پایه هفتم توسط معلمان ریاضی. نظریه و عمل در برنامه درسی، ۸ (۱۵)، ۱۹۲-۱۵۱.
- علوی لنگرودی، سید کاظم؛ سلیمانی، زهرا؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ موسوی، ستاره؛ ببری، حسن. (1392). مقدار توجه به تربیت شهروندی در مؤلفه های جو، ساختار و ارتباط متقابل دانش آموز و معلم (مطالعه موردی: معلمان دوره متوسطه شهر همدان). دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(14)، 137-154.
- قاسمپور دهاقانی، علی؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم. (1390). تحلیلی بر بومی سازی و بینالمللی شدن برنامه درسی دانشگاهها در عصر جهانی شدن. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 4(4)، 1-24.
- قاسمیفر، محمدجعفر؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1386). بررسی نقش توسعه آموزش های تعلیمات عمومی در اجرای برنامه های تنظیم خانواده. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی، 3(12)، 1-22.
- قضاوی، منصوره؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ عابدی، احمد. (۱۳۸۸). تحلیل محتوای کتاب های علوم تجربی دوره ابتدایی از لحاظ توجه به معضلات زیست محیطی. فصلنامه تعلیم و تربیت، ۲۵(۲)، ۱۲۷.
- قضاوی، منصوره؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ عابدی، احمد؛ اسماعیلی، مریم. (1389). تحلیل محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی ایران به لحاظ توجه به معضلات زیست محیطی. اندیشه های نوین تربیتی، 6(4)، 123-152.
- کاویانی، حسن؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ زمانی، بیبی عشرت؛ عابدینی، یاسمین. (1397). الگوی برنامهریزی درسی درکلاس معکوس: سنتزپژوهی روشها. نظریه و عمل در برنامه درسی. ۶ (۱۱)، ۲۷۱-۲۰۳.
- کاویانی، حسن؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ زمانی، بیبی عشرت؛ عابدینی، یاسمین. (1396). چارچوب نظری کلاس معکوس: ترسیم اشاره هایی برای یادگیری فراگیرمحور. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، 7(2)، 59-78.
- کاویانی، حسن؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ زمانی، بیبی عشرت؛ عابدینی، یاسمین. (1396). سنتزپژوهی بازده های آموزشی کلاس معکوس در فعالیت های یاددهی-یادگیری. فناوری آموزش، 12(1)، 59-78.
- کاویانی، حسن؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ زمانی، بیبی عشرت؛ عابدینی، یاسمین. (1396). فرآیند یادگیری در کلاس معکوس: بازنمایی از برنامه درسی تجربه شده در آموزش عالی. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 8(15)، 179-214.
- لیاقتدار، محمدجواد. (1381). نگرش مثبت به دنیا و نقش آن در تعلیم و تربیت انسان از دیدگاه امام علی علیه السلام. پژوهشنامه انقلاب اسلامی، 3(7-8).
- لیاقتدار، محمدجواد. (1382). نیازهای اجتماعی جوانان با تاکید بر نیاز به گروه همسن در نظام تعلیم و تربیت اسلامی با تاکید بر کلام امام علی علیه السلام. پژوهش دینی، 5، 82-100.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ امیری، مجید؛ موسوی، ستاره. (1395). آسیبشناسی برنامه درسی هنر در بعد های طراحی، فعالیت های یاددهی - یادگیری و ارزشیابی در دوره راهنمایی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی، 11(48)، 61-80.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ بختیار نصرآبادی، حسنعلی؛ سمیعی، فاطمه؛ هاشمی، بیبی وجیهه. (1390). بررسی میزان تاثیر و نقش عوامل مؤثّر بر وجدان کاری. جامعه شناسی کاربردی، 22(1)، 27-40.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ بیرمیپور، علی؛ محسنیمقدم، فریبا. (1388). بررسی زمینه های فرهنگی و روانی جامعه و نیز ظرفیت فراگیران برای تحقق آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی. نوآوری های آموزشی، 8(3)، 101-120.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ سلیمانی، نسیم؛ صدر ارحامی، سعید. (1391). بررسی تاثیر روش تدریس هندسه بر مبنای نظریه فن هیلی بر پیشرفت تحصیلی. اندیشه های نوین تربیتی، 8(3)، 107-126.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ شاهنظری، جعفر؛ مسلمی، معصومه. (1387). بررسی ویژگی های علمی، حرفهای و شخصیتی اساتید دروس عمومی معارف اسلامی از دیدگاه دانشجویان شهر کرمان. پژوهشنامه انقلاب اسلامی، 15.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ عابدی، محمدرضا؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم (۱۳۸۷). هنجاریابی سیاهه شادکامی فوردایس - اصفهان در دانشجویان. فصلنامه روانشناسی، ۱۲(۲)، ۱۸۳.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ عابدی، محمدرضا؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم؛ بهرامی، فاطمه. (1383). مقایسه میزان تأثیر روش تدریس بحث گروهی با روش تدریس سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی و مهارت های ارتباطی دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، ۱۰(۳)، ۵۵-۲۹.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ عریضی، حمیدرضا؛ امینی، نرجس؛ صدرارحامی، سعیده. (1390). نگرش دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهرستان تیران و کرون نسبت به آموزش درس هندسه به شیوۀ فن هیلی. نوآوری های آموزشی، 10(3)، 75-100.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ عریضی، حمیدرضا؛ صدر ارحامی، سعیده؛ امینی، نرجس. (1390). بررسی اثر رویکرد های نوین آموزش هندسه بر مبنای نظریهی ون هیلی بر انگیزش دانشآموزان دبیرستان های دخترانه شهرستان تیران و کرون. علوم تربیتی، 18(1)، 83-104.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ عشوریون، وحید. (۱۳۹۰). بررسی ارتباط الگوی صبحگاهی- شبانگاهی دانشجویان، سختی دروس و موفقیت تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۰(۵)، ۱۲۲۸.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ عشوریون، وحید؛ سلیمی، شیوا. (1390). فرصت های یادگیری برای دانشجویان پزشکی در سازمان انتقال خون. فصلنامه پژوهشی خون، ۸ (۲)، ۱۲۹-۱۲۲.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ فروغیابری، احمدعلی؛ عابدی، محمدرضا؛ واصفیان، فرزانه. (1388). بررسی میزان پاسخگویی اهداف برنامهی درسی دانشگاهها به رفتار کارآفرینی "توجه" (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه های دولتی و آزاد اصفهان). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 2(3)، 109-138.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ ماهینی، فاخته. (۱۳۹۲). بررسی دو رویکرد حافظهمحور و اندیشهمحور؛ به روش های آموزش با تاکید بر روایات منقول از امام علی(ع). نشریه اسلام و پژوهش های تربیتی، ۵(۱)، ۵۳.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ مهدیان، مصطفی؛ امینی، نرجس. (1396). کاربست نشانگر های تدریس اثربخش درس ریاضی در دبیرستان های شهر اصفهان. پژوهش در برنامهریزی درسی، 14(55)، 24-38.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ مهدیان، مصطفی؛ امینی، نرجس. (1397). میزان کاربست نشانگر های تدریس اثربخش درس ریاضی در دبیرستان های تیزهوشان و دولتی شهر اصفهان از منظر دانش آموزان. نوآوری های آموزشی، 17(2)، 21-44.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ نوروزیلرکی، مرضیه. (1391). بررسی نگرش دانشجویان پیرامون پیامدهای فرهنگی - اجتماعی و فردی - خانوادگی افزایش پذیرش داوطلبان زن در آموزش عالی. جامعه شناسی کاربردی، 23(3)، 19-36.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ نیکخواه، محمد. (1388). تحولات آموزش عالی چین: فرصت ها و چالش ها. نامه آموزش عالی، 2(5)، 43-64.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ یزدخواستی، بهجت؛ نقوی، فتانه؛ سمیعی، فاطمه. (1386). تاثیر و نقش اشتغال، اعتبار و مشارکت سیاسی در گرایش زنان به آموزش عالی بر اساس نگرش دانشجویان دختر دانشگاه های اصفهان. مجله تحقیقات زنان(مجله مطالعات زنان)، 1(3)، 179-196.
- محمدزاده، سمیه؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ عابدی، احمد؛ معین زاده، احمد. (۱۳۹۸). بررسی وضعیت موجود چهار عنصر برنامه درسی زبان تخصصی رشته های علوم تربیتی و فاصله آن تا وضعیت مطلوب از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی. مجله پژوهش های برنامه درسی، ۹(۱)، ۱۴۰-۱۶۶.
- محمدزاده، سمیه؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ معینزاده، احمد؛ عابدی، احمد. (1398). بررسی چالش های درس زبان تخصصی رشته های علوم تربیتی و راهکار های بهبود آن. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 10(20)، 109-137.
- مشهدی، حمیدرضا؛ شریفیان، فریدون؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ رستگارپور، حسن. (1396). بررسی وضعیت مطلوب و موجود عنصر محتوا برای تربیت معلمان فناور از دیدگاه صاحبنظران، اعضای هیئتعلمی و دانشجویان. مطالعات برنامه درسی، 12(47)، 37-68.
- ملکی، مهدی؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ نیلی، محمد رضا. (1400). واکاوی و تدوین کدهای اخلاقی برنامه درسی کار و فناوری. اندیشه های نوین تربیتی، 17(3)، 85-106.
- ملکی، مهدی؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ نیلی، محمدرضا. (1399). کاوشی پدیدارشناسانه بر تعیین مهارت های اساسی برنامه درسی کار و فناوری. فناوری آموزش، 14(2)، 369-381.
- ملکی، مهدی؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ نیلی، محمدرضا. (1400). جایگاه مهارت های شغلی مورد نیاز دانشآموزان درس کار و فناوری در اسناد بالا دستی آموزش و پرورش: روش آنتروپی شانون. مشاوره شغلی و سازمانی، 13(2)، 9-22.
- مهدیان، مصطفی؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ عریضی، حمیدرضا. (1396). ارائه مدلی جهت رشد تفکر هندسی: تاثیر حافظه تصویری بر رشد تفکر هندسی از طریق معرفت شناسی علمی هندسه. علوم تربیتی، 24(1)، 45-69.
- میرزاییفر، داود؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ سورینژاد، محسن؛ اشرفی، سکینه. (1399). بررسی میزان رضایت و نگرش دانشجویان کارشناسی ارشد آموزشمحور دانشگاه اصفهان از تحصیل به شیوه مذکور. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 13(1)، 53-65.
- میرشاه جعفری، سیدابراهیم؛ عابدی، محمدرضا؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1396). شادمانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان «میزان و عوامل مؤثر بر آن». طب و تزکیه، 13(3)، 15-23.
- میرشاه جعفری، سیدابراهیم؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ مقامی، حمید؛ کریمی علویجه، مهدی. (1389). بررسی عوامل مؤثر بر ارتباط کلامی با رجوع به منابع و متون اسلامی. فصلنامه علمی تربیت اسلامی، 5(10)، 29-44.
- نقوی، فتانه؛ یزدخواستی، بهجت؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ سمیعی، فاطمه. (1388). تأثیر و نقش نگرش فرهنگی جامعه، نهاد خانواده و توسعه ارتباطات در گرایش زنان به آموزش عالی. جامعه شناسی کاربردی، 20(1)، 71-82.
- نیک نشان، شقایق؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ بختیار نصرآبادی، حسنعلی؛ پاک سرشت، محمدجعفر. (1391). ایدئولوژی مبنایی برای عملکرد آموزش و پرورش: مقایسه پیامد های ایدئولوژی لیبرال دموکراسی و نئولیبرالیسم بر تعلیم و تربیت در کشورهای غربی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، 2(1).
- همدانی، زهره؛ حقانی، فریبا؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1390). مقایسۀ تأثیر یادگیری از طریق همیاری با روش تلفیقی سخنرانی کوتاه و پرسش و پاسخ بر پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 8(30)، 3-10.
- واصفیان، فرزانه؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1388). میزان پاسخگویی روش های تدریس برنامه درسی دانشگاه ها و رفتار کارآفرینی تجربه از نقطه نظر اساتید و دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی، 5(20)، 1-48.
- ولیپور خواجهغیاثی، رقیه؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ نیلی، محمدرضا؛ شیرازی، ماندانا. (1398). تبیین دیدگاه اعضای هیئت علمی و دانشجویان نسبت به ارزیابی مهارت نرم در پذیرش دانشجویان دندانپزشکی. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، 43(2)، 197-208.
- یدالهیده چشمه، آرش؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ داورپناه، سیدهدایتالله. (1398). شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت عملکرد معلمان کلاس های چندپایه. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 16(2)، 129-146.
یمانی، نیکو؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ چنگیز، طاهره؛ ادیبی، پیمان. (1388). چگونه دانشجويان پزشكي حرفهايگري را در بالين ميآموزند: يك مطالعه كيفي از تجارب اساتيد و كارورزان. مجله آموزش در علوم پزشکی، 9(4)، 382-395.
ترجمه کتاب
- دیوید فیلیپس، میشل شوایسفورت (1397)، آموزش و پرورش تطبیقی و بینالمللی: مقدمهای بر نظریه، روش و عمل، ترجمه محمدجواد لیاقتدار و اصغر سلطانی و افسانه کلباسی و سمیه محمدزاده، اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
- مادلین اتکینز، جورج براون (1392)، تدریس موثر در آموزش عالی، ترجمه محمدجواد لیاقتدار و سید علی سیادت، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
تالیف کتاب
- لیاقتدار، محمدجواد. (1396). آموزش در نهج البلاغه: اصول و مهارت های تدریس و یادگیری از دیدگاه امام علی (ع)، تهران: دفتر نشر معارف.
- لیاقتدار، محمدجواد. (1394). تعلیم و تربیت از دیدگاه امام سجاد (چاپ دوم)، تهران: دفتر نشر معارف.
- لیاقتدار، محمدجواد. (1393). سلسله مباحث پیرامون سبک زندگی: نگاهی تربیتی به «بزرگی و بزرگواری» از دیدگاه امام علی (ع)، تهران: دفتر نشر معارف.
- لیاقتدار، محمدجواد. (1392). تربیت در نهج البلاغه(نگاهی تربیتی به بحث اعتدال در خطبه همام)، اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
- لیاقتدار، محمدجواد. (1386). تعلیم و تربیت از دیدگاه امام سجاد، تهران: دفتر نشر معارف.